Alle vragen omtrent de bezorging van je pakket.
Het bezorgen van je pakket is mensenwerk en gaat door verschillende logistieke processen. Ongeveer 140.000 straten en 8.2 miljoen huishouden die zo nu en dan wat bestellen. Het is een hele klus om iedere dag weer te kunnen bezorgden. Ook om het de volgende dag mogelijk te maken moeten er heel veel mensen op de been staan om dit te regelen. Zo staan er bij PostNL zon 37.000 colleg's voor je klaar om jouw pakketje veilig en snel te bezorgen.
- Sortering
- Bezorging
Laten we deze 3 stappen een goed onder de loep nemen:
Aanlevering:
Het goed aanleveren en verpakken van de producten is vaak het halve werk. De producten moeten minimaal formaat: 10cm x 10cm x 1cm zijn zodat er makkelijk een verzendlabel op geplakt kan worden. Je producten moeten goed verpakt zijn zodat ze makkelijk over een transport band kunnen rollen. Artikelen die verstuurd worden in een flexibele verpakking kunnen zorgen voor vertraging omdat blijven vastzitten in de sorteermachine.
Daarnaast zorgen wij vanuit Smart Fulfilment dat je goederen netjes bij hetsorteercenturm aankomen. Zo staoelen we netjes alles op rolcontainers en zorgen dat ze veilig de vrachtwagen in gaan.
Om je producten goed door het volgende proces te laten gaan, zijn de volgende weetjes belangrijk om deze niet te overscheiden.
Sortering
Zodra je goederen zijn aangeleverd, worden ze gesorteerd. Pakketten en brieven worden in verschillende sorteercentra gesorteerd, omdat ze verschillende afmetingen en vereisten hebben. De sortering verloopt meestal probleemloos dankzij geavanceerde machines, maar er kunnen soms dingen misgaan.
Bij de sortering kunnen de volgende problemen optreden:
⢠Verkeerde sortering: Dit kan leiden tot vertraging als het pakket naar een verkeerd depot gaat.
⢠Beschadigingen: Onjuist verpakte pakketten kunnen beschadigd raken door de sorteermachines.
⢠Problemen met afwijkende vormen: Ronde of onregelmatig gevormde pakketten kunnen vastlopen in de machines, wat zorgt voor vertragingen.
Bezorging
Nadat je pakket is gesorteerd, wordt het klaargemaakt voor bezorging. In de meeste gevallen wordt het pakket de volgende dag bezorgd, maar er kunnen vertragingen optreden, bijvoorbeeld door drukte of slechte weersomstandigheden.
Bij de bezorging spelen deze elementen een rol:
⢠Bezorgpogingen: PostNL probeert het pakket meestal in ÊÊn keer af te leveren. Lukt dit niet, dan kan het pakket bij een afhaalpunt worden opgehaald of wordt er een tweede bezorgpoging ingepland.
⢠Brievenbuspakjes: Omdat deze pakketjes door de brievenbus passen, hoeft de ontvanger niet thuis te zijn voor de bezorging, wat de levering vaak sneller maakt.
⢠Track & Trace: Via Track & Trace kunnen klanten hun pakket volgen en zien wanneer de bezorging gepland staat.
Onvoorziene omstandigheden, zoals problemen met de wegomstandigheden of onjuist ingevoerde adresgegevens, kunnen de bezorging vertragen. Toch zorgen de medewerkers van PostNL ervoor dat elke dag duizenden pakketten op tijd worden afgeleverd.